Opinia klienta ma zasadnicze znaczenie, jeśli chodzi o możliwość sprzedaży swojego produktu. Znając preferencje klientów, można w łatwiejszy sposób do nich dotrzeć, proponując im dokładnie to, czego oni oczekują. Trzeba też brać pod uwagę, że jeśli klient będzie zadowolony z raz dokonanego zakupu, to prawdopodobnie w razie potrzeby nie będzie się wahał wrócić w to samo miejsce, aby ponownie skorzystać z oferty. Dzięki temu można zyskać całkowicie lojalnego klienta, który poleci także daną firmę czy usługodawcę innym osobom.
Opinie pozytywne i negatywne
Opinie klientów na temat danego produktu czy usługi nie zawsze są pozytywne. Dlatego też przydatne stają się w takim wypadku badania opinii klientów, które pozwolą dowiedzieć się, jakie klient ma oczekiwania i czego nie udało się zrealizować. Poprzez zdobycie takiej wiedzy możliwe staje się stanięcie na wysokości zadania i dostosowanie się do potrzeb klienta. Takimi metodami powinny się posługiwać wszystkie firmy, którym zależy na pozyskaniu klienta.
Plusy z przeprowadzenia badań
Badania opinii klientów pomagają w:
- rozpoznaniu, jakie produkty i usługi są preferowane przez klienta – w związku z tym będzie wiadomo, jakie produkty powinno się udostępniać w przeważającej ilości;
- uzyskaniu informacji na temat tego, jakie klient widzi pozytywne i negatywne aspekty działania danej firmy, co pozwoli usprawnić jej działanie lub jeszcze bardziej wzmocnić mocne jej strony.
Za pomocą badań opinii klientów można uzyskać:
- ocenę, dotyczącą poszczególnych obszarów, w jakich odbywała się współpraca między klientem a daną firmą;
- szczegółowe wskazówki, odnoszących się do wprowadzania ewentualnych lub zaproponowanych zmian.
Jak badać opinie?
Badaniem opinii klientów można w zasadzie zajmować się w bardzo prosty sposób. Wystarczy to zrobić najprostszą drogą, jaką obecnie jest internet. W ten sposób odbywa się to szybko i sprawnie, nie wymagając poświęcania zbyt dużej ilości czasu. Poza tym jest to sposób bardzo ekonomiczny (nie potrzeba przy tym specjalnych nakładów finansowych na materiały do badań).
Badanie drogą internetową wykonuje się poprzez stworzenie kwestionariuszy elektronicznych, często z elementami audiowizualnymi, które wzmacniają wyniki i pomagają zdobyć więcej informacji. Jeśli wykorzystane oprogramowanie badawcze będzie spełniało wszystkie warunki niezawodności i profesjonalizmu, wówczas efekty pracy będą na najwyższym poziomie.
Badając opinie swoich klientów (albo klientów potencjalnych), można uzyskać najwięcej informacji na temat działania własnej firmy w stosunku do spełniania ich wymagań.